Development of a Digital Module for Kinematics Material Based on 3D Visual Animation through the MOOCS Platform to Improve Understanding of Concepts

Authors

  • M. Abdilah Hananta Wijaya Universitas Bengkulu
  • Eko Risdianto Universitas Bengkulu
  • Irwan Koto Universitas Bengkulu

DOI:

https://doi.org/10.37891/kpej.v7i2.769

Abstract

This study aims to develop a digital kinematics material module using 3D visual animation through the MOOCs platform to improve conceptual understanding in 37 students of class XI K.10 SMA Negeri 7 Kota Bengkulu. The method used in this study is Research and Development (R&D), with the ADDIE development model. The results of the study showed that in physics learning in class XI: (1) validation of media feasibility produced a score of 117 with a percentage of 93.60%; (2) the N-gain value obtained was 0.72; and (3) assessment of student responses to the media obtained a percentage of 84%, while the teacher's response reached 95%. Based on these findings, it is concluded that the digital module based on 3D visual animation through the MOOCs platform is very feasible to be used to improve students' conceptual understanding of kinematics material.

References

Azmi, M. N., Mansur, H., & Utama, A. H. (2024). Potensi Pemanfaatan Virtual Reality Sebagai Media Pembelajaran Di Era Digita. Jurnal Dimensi Pendidikan Dan Pembelajaran, 12(1), 211–226. https://doi.org/10.24269/dpp.v12i1.9746

Hake, R. R. (1998). Interactive-engagement versus traditional methods. American Journal of Physics, 66(1), 64–74. https://doi.org/10.1119/1.18809

Hardiyanti, K., Astalini, A., & Kurniawan, D. A. (2018). Sikap Siswa Terhadap Mata Pelajaran Fisika di SMA Negeri 5 Muaro Jambi. EduFisika, 3(02), 1–12. https://doi.org/10.22437edufisika.v3i02.4522

Hasan, M. (2021). Media Pembelajaran. Tahta Media Group.

Makarim, M. A., Gumilang, A., Baihaki, A. F., Karami, A. F., & Nugroho, F. (2024). Jurnal Sains Komputer Dan Sistem Informasi Implementasi Metode Pose to Pose Dalam Perancangan Animasi 3D Jurnal Sains Komputer Dan Sistem Informasi. 2, 125–133. https://doi.org/10.61674/jursakomsi.v2i1.196

Mariasa, I. K., Mardana, I. B. P., & Suwindra, I. N. P. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Fisika Berbasis Masalah Pada Topik Model Atom Bohr Untuk Meningkatkan Penguasaan Konsep Fisika Siswa. Jurnal Pendidikan Fisika Undiksha, 9(2), 2599–2554. https://doi.org/10.23887/jjpf.v9i2.22108

Melati, E., Fayola, A. D., Hita, I. P. A. D., Saputra, A. M. A., Zamzami, Z., & Ninasari, A. (2023). Pemanfaatan Animasi sebagai Media Pembelajaran Berbasis Teknologi untuk Meningkatkan Motivasi Belajar. Journal on Education, 6(1), 732–741. https://doi.org/10.31004/joe.v6i1.2988

Oksatianti, B. R., Risdianto, E., & Mayub, A. (2020). Pengembangan Pembelajaran Daring Berbasis Moocs Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Pada Materi Suhu Dan Kalor. Ilmu Pembelajaran Fisika, 1(2), 174–181. https://doi.org/10.33369/ajipf.1.2.174-181

Peterson, C. (2003). Bringing ADDIE to life: instructional design at its best - learning & technology library (LearnTechLib). Journal of Educatioanal Multimedia and Hypermedia, 12(3), 227–241. https://doi.org/10.1088/1742-6596/1567/3/032033

Puspitasari, W. D., & Febrinita, F. (2020). Persepsi mahasiswa tentang pemahaman konsep kinematika gerak ditinjau dari kemampuan berpikir kritis. UPEJ Unnes Physics Education Journal, 9(2), 197–208. https://doi.org/10.15294/upej.v9i2.41927

Ramli, M. (2012). Media Teknlogi Pembelajaran. Banjarmasin: IAIN Antasari Press.

Riduwan. (2012). Pengantar Statistika Sosial. Bandung: Alfabeta.

Risdianto, E. (2021). Moocs Sebuah Tren Pendidikan Masa Depan. Prosiding Seminar Nasional …, 7–12. https://jurnal.univpgri-palembang.ac.id/index.php/Prosidingpps/article/view/5465

Risdianto, E., Syarkowi, A., & Jumiarni, D. (2021). Analisis Data Respon Mahasiswa Terhadap Sistem Pembelajaran Berbasis MOOCs pada Matakuliah Ilmu Lingkungan Menggunakan Rasch Model. JINOTEP (Jurnal Inovasi Dan Teknologi Pembelajaran): Kajian Dan Riset Dalam Teknologi Pembelajaran, 8(1), 47–57. https://doi.org/10.17977/um031v8i12021p047

Socrates, T. P., & Mufit, F. (2022). Efektivitas Penerapan Media Pembelajaran Fisika Berbasis Augmented Reality: Studi Literatur. EduFisika: Jurnal Pendidikan Fisika, 7(1), 96–101. https://doi.org/10.59052/edufisika.v7i1.19219

Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D). Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta.

Swara, G. Y. (2021). Pemanfaatan Visualisasi 3D Pada Multimedia Interaktif Dalam Pengenalan Penyakit Demam Berdarah. Jurnal Teknoif Teknik Informatika Institut Teknologi Padang, 8(1), 19–24. https://doi.org/10.21063/jtif.2020.v8.1.19-24

Teplá, M., Teplý, P., & Šmejkal, P. (2022). Influence of 3D models and animations on students in natural subjects. International Journal of STEM Education, 9(1). https://doi.org/10.1186/s40594-022-00382-8

Yulistia, T., Risdianto, E., Putri, D. H., & Kurniaty, R. (2024). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbantuan Padlet untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep pada Materi Gerak Melingkar Beraturan di Kelas XI. 7(1), 159–171. https://doi.org/10.37891/kpej.v7i1.496

Yusuf, I., Widyaningsih, S. W., Prasetyo, Z. K., & Istiyono, E. (2020). Higher order thinking skills (HOTS)-oriented e-module in electric circuit. Journal of Physics: Conference Series, 1521(2). https://doi.org/10.1088/1742-6596/1521/2/022027

Downloads

Published

25-12-2024

How to Cite

Wijaya, M. A. H., Risdianto, E., & Koto, I. (2024). Development of a Digital Module for Kinematics Material Based on 3D Visual Animation through the MOOCS Platform to Improve Understanding of Concepts . Kasuari: Physics Education Journal (KPEJ), 7(2), 351–361. https://doi.org/10.37891/kpej.v7i2.769